Op je bruiloft wil je natuurlijk stralen. Alles wat je eet kan invloed hebben op de conditie van je haar. Je voeding is bijzonder belangrijk, omdat je haar specifieke voedingsstoffen nodig heeft om gezond en dik te zijn. Er zijn een aantal voedingsmiddelen waarvan is vastgesteld dat ze uitstekend zijn voor de haargroei, omdat ze de voedingsstoffen hebben die specifiek nodig zijn voor de haargroei.

 

Voedingsmiddelen met ijzer

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer horen een hoofdrol te spelen in het dieet van iemand die geïnteresseerd in een gezonde haardos. Dit type voedsel beïnvloedt de haargroei op veel verschillende manieren. Zo is het direct betrokken bij de aanmaak van keratine, het eiwit waarvan het haar is gemaakt. Mensen van wie het dieet geen ijzer bevat of die geen ijzer uit voedsel kunnen opnemen, hebben meestal dun, verkleurd haar, wat dit bewijst. Daarnaast helpt ijzer ook bij de vorming van rode bloedcellen. Deze transporteren zuurstof naar alle cellen in het lichaam, inclusief de follikels die het haar laten groeien. Wanneer het zuurstoftransportmechanisme efficiënt is, dan zijn alle organen en weefsels, inclusief het haar, gezond. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer zijn onder andere aardappelen met schil, melasse, tofu, pinda’s, kip, oesters en garnalen.

 

Biotine-rijk voedsel

Biotine (ook wel vitamine H of B8) is een molecuul dat het haar flexibel maakt. Gebrek aan biotine resulteert vaak in broos en gemakkelijk breekbaar haar. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan biotine zijn onder andere eieren en bonen.

 

Zink

Zink is een belangrijk element voor de groei van veel weefsels, waaronder haar. Het gebrek aan zink zal zich altijd manifesteren bij dun, gemakkelijk breekbaar haar. Voedingsmiddelen die bijzonder rijk zijn aan zink zijn onder andere zalm, pecannoten, oesters, walnoten en cashewnoten.

 

Vitamine B12

Vitamine B12 is een essentiële vitamine voor de groei en vermenigvuldiging van bijna alle cellen in het lichaam, inclusief de folliculaire cellen die leiden tot haargroei. Om te zorgen voor gezond haar en een fit lichaam, moet je voeding voldoende B12 bevatten. De aanbevolen dagelijkse inname is 2,4 microgram per dag. Normaal gesproken hoef je niet alleen B12 uit multi-vitaminesupplementen te halen, omdat je het gemakkelijk uit schaaldieren, yoghurt, kwark, eieren en kip kunt halen.

 

Goede koolhydraten

Koolhydraten hebben tegenwoordig een vrij negatieve reputatie gekregen. Gezondheidsproblemen ontstaan echter niet door het eten van koolhydraten, maar door innemen van teveel koolhydraten. Een dieet met onvoldoende koolhydraten kan leiden tot een slechte haargroei en haaruitval. Voorbeelden van gezonde bronnen van koolhydraten zijn voor onder andere fruit en hele granen.

 

Dit zijn de belangrijkste voedingsmiddelen die je regelmatig moet innemen om gezond haar te garanderen. Anderen omvatten groenten en calciumrijk voedsel zoals melk. Deze voedingsmiddelen moeten ook worden opgenomen in je dieet als je last heeft van haaruitval, ook als je een behandeling als micro haar pigmentatie  hebt ondergaan.