Als sinds mensenheugenis is kleding en jeugdcultuur met elkaar verbonden. En dat is ook niet zo verwonderlijk, want de jeugd is een belangrijke doelgroep voor bedrijven. Dit is nu zo, maar ook in de jaren tachtig en negentig was dit al zo. In deze blog werpen we een lichten op deze vervlechting tussen cultuur en commercie. Lees snel verder.

 Kleding en hiphop

We nemen je mee terug naar de jaren 80, toen kleding en hiphop met elkaar verbonden raakten. Ook in de jaren 90 en de jaren 2000 zijn deze twee branches met elkaar vervlochten. Hoe zie je dit vaak? Bekende artiesten gaan kleding dragen van bepaalde merken. In de jaren 80 was het bijvoorbeeld Run-D.M.C. die Adidaskleding droeg. Ze hebben zelfs een sponseringscontract gekregen van Adidas. Op dat moment ontstond er een vervlechting tussen de marketing van een kledingfabrikant en een muziekgroep. De kracht van marketing werd ontdekt door de hiphopcultuur en dit is altijd zo gebleven. In de jaren 90 was het Tommy Hilfiger die erg populair was, denk dan tuinbroeken en tommy hilfiger sokken. Bekende artiesten die dit merk droegen waren bijvoorbeeld Snoop Dogg en Salt-N-Pepa. 

Hiphop een kleding nu

Tegenwoordig is de trap als stroming binnen de hiphop erg populair. Veel mensen vinden deze helemaal te gek, andere hiphopliefhebbers zouden hem graag door de wc spoelen- smaken verschillen nu eenmaal. Het is een muziekstijl waarbij kleding ook een belangrijke rol speelt. Dit keer is het niet de kleding die je in de alledaagsheid op straat tegenkomt, zoals Adidas of Tommy Hilfiger, maar juist de kleding die normale mensen vaak niet kopen, denk daarbij aan designerkleding zoals Versace, Gucci en Louis Vuitton. Er worden ook teksten geschreven over deze merken en die komen dan in hiphop songs terug.

Conclusie

Er is veel te lezen over de vervlechting tussen muziekcultuur en de zakelijke wereld. Lees er verder over. Er zijn tal van blogs te vinden waarin interessante feiten te ontdekken zijn over commercialiteit in de muziekcultuur. Maar eigenlijk is er niets nieuws onder de zon wat dit betreft, want al in het oude Griekenland bestond er een vervlechting tussen cultuur en zaken. Het pottenbakken of maken van godenbeelden bijvoorbeeld, was in die tijd een goede handel. En wat te denken van Leonardo Da Vinci, die maakt ook zijn werken in opdracht. De machthebbers en de kunstenaars of artiesten weten elkaar dus altijd te vinden.

Pin It on Pinterest